Healthful by Anouk

Lymfe-drainage

Lymfedrainage

Bij een lymfedrainage massage stimuleer je de stroming in de lymfevaten. Waardoor het vocht wordt verplaatst van dat deel van het lichaam waar het vocht blijft zitten naar een vrije omgeving. Deze massage werkt niet alleen kalmerend of ontspannend maar ook pijnstillend.

Waar kijk je als masseur als eerste naar?

Er wordt altijd eerst gekeken naar de onderliggende oorzaak. Of het vocht wel weg kan enzovoort. Pas wanneer zeker is dat je lichaam het aankan, wordt deze massage ingezet. Het lichaam moet veel werk doen en vooral de nieren worden dan extra belast. Daarom is het belangrijk dat je altijd naar een erkende masseur gaat die hier een diploma voor heeft.

Wanneer kies je voor een lymfedrainage massage?

  • Tijdens en na ziekte;
  • Voor en na operaties;
  • Tijdens en na een vastenkuur;
  • Na langdurige medicatie gebruik;
  • Bij mensen die verslaafd zijn aan drugs en/of medicijnen;
  • Na infecties en/of ontstekingen;
  • Bij zwangerschap (in de laatste 3 maanden van de zwangerschap);
  • Bij doorbloedingsproblemen (bv. hele koude handen of voeten);
  • Verschillende vormen van oedeem (vasthouden van vocht);
  • Preventief als weerstandverhoging;
  • Onevenwichtig zenuwstelsel;
  • Chronische vermoeidheidsklachten;
  • Bij regelmatige of chronische verkoudheid;
  • Bij verstopping van de bijholten;
  • Of bij pijn, zowel chronisch als acuut.

Lymfedrainage

Tijdens de massage

Tijdens de massage wordt er minimale druk uitgeoefend. Het lymfesysteem in ons lichaam werkt heel erg traag. Het kan misschien aanvoelen of er niks gebeurd tijdens de massage omdat het juist zo zacht en langzaam gaat. Je lichaam is echter hard aan het werk en je zal die dag meer urine uitscheiden dan anders. Ook is het belangrijk dat je veel water blijft drinken, dit om alle afvalstoffen af te voeren.

4 tips wanneer je merkt dat je vocht vasthoudt en waar jezelf mee aan de slag kunt:
1. Extra water drinken ( 2 liter per dag, eventueel met extra citroen);
2. Zoutarm eten;
3. Een “schoon” dieet, vrij van koffie, snoep e.d.;
4. Extra beweging om de spierpomp, het hart en de ademhaling aan te zetten. Vooral zwemmen en fietsen zijn effectief.

Wil je na het lezen van deze tekst graag meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Denk aan jezelf 

Laat je helpen door Healthful by Anouk